Kennis maken
Hallo. Mijn naam is Ko Minderhoud en ben woonachtig in het grootste dorp van Zeeland, Oost-Souburg. Het rijden op een bromfiets, in mijn geval een scooter, is meer dan een hobby. Ik bezit twee toerscooters en een stadscooter. De toerscooters zijn beide van het merk Kymco. De ene is een zilvergrijze Gran Dink 50cc tweetakt uit 2009 en de andere een G-Dink uit 2014, eveneens tweetakt en 50 cc. De stadscooter is een 2017 Honda Vision 4-takt 50cc, die in 2022 is aangeschaft.
De GranDink bromfiets is in 2020 gekocht op km stand 6349. In 11 jaar had deze machine eigenlijk te weinig gereden, maar dat is inmiddels ruimschoots ingehaald. De G-Dink is in 2024 gekocht en was in slechte staat. Inmiddels is gestart om de brommer weer helemaal tiptop te krijgen met als doel deze ook als toerbrommer te gaan gebruiken.
Waarom een brommer en niet een motor? De trage reisvorm, waarmee toch behoorlijke afstanden af te leggen zijn, gecombineerd met het 'buiten' zijn, en minimale inspanning bij het rijden, maken dat de bromfiets een uitstekend vervoersmiddel voor dit doel is.

Ongeveer 50 à 60 jaar geleden was de bromfiets een zeer populair vervoermiddel. Zowel het woon-werkverkeer als vakantiereizen werden op de bromfiets verreden. Een oom en tante gingen jaarlijks met hun kinderen op de brommer naar de Belgische Ardennen. Zodra één van de kinderen zestien werd, kreeg deze een brommer zodat er meer bagage mee kon. Wat toen kon, kan NU nog steeds !
Natuurlijk biedt het reizen met de auto of het OV voordelen, met name als de weersomstandigheden minder zijn. Inmiddels ben ik steeds meer tot de conclusie gekomen dat het echt niet zo vaak regent. Daarbij is de regenkleding van tegenwoordig heel wat beter dan voorheen en kan goede kleding je op de bromfiets ook tegen de koude beschermen. Technische aanpassingen zoals beenkleden en handvatverwarming zijn opties die het comfort op de bromfiets veraangenamen. Onlangs las ik op het internet dat ontberingen tijdens reizen niet de schuld is van het weer, maar van de kleding die voor de reis is gekozen.
Als fanatieke bromfietser zijn er ongeveer drie maanden per jaar dat ik de bromfiets weinig tot niet gebruik. Dat is vanaf half november t/m half februari. In die maanden verzorg ik zelf het technische onderhoud aan de brommers. De overige negen maanden maak ik veelvuldig gebruik van de tweewielers. Soms een korte rit maar ook dagtochten en zes tot acht keer per jaar een meerdaagse reis.
Voor deze meerdaagse reizen is het budget maximaal € 1000 per jaar. Een tentje mee en onderweg je kostje bij elkaar scharrelen en zelf koken zorgen ervoor dat dit bedrag toereikend is. Een camping is wel een vereiste i.v.m. de sanitaire hygiëne en een warme douche. Iets vooruit boeken doe ik niet; vooruit plannen wel! Meestal is er voor een klein tentje nog wel ergens plaats en soms laat ik me verrassen door de vele ruimte en het uitzicht dat aangeboden wordt.

Brommerclubs vind ik een prima idee en ben ook wel eens te vinden bij één van de toeren die zij organiseren. In veel beschrijvingen van verreden toeren lees ik dikwijls hoe goed de bakkerijen en het ontbijt / diner was in de hotels. Dat zal allemaal best waar zijn, maar dat heeft juist niet mijn voorkeur tijdens mijn toeren. Een ambachtelijke lokale worst of kaas op een vers gebakken broodje van een warme bakker op een mooie picknickplaats, of bankje op een pittoresk dorpsplein, kan mij meer bekoren dan de lunch in een restaurant. Daarbij besteed ik de tijd liever om op de brommer te rijden dan op een terras te zitten.
Op deze website vertel ik over mijn brommerreizen en hoop ik iedereen te enthousiastmeren om ook vaker de bromfiets te nemen. Wellicht inspireer ik wel om ook eens een brommertour te gaan rijden of de vakantie eens helemaal anders te gaan aanpakken. Avontuurlijker, uitdagender, back-to-basis en met een hogere belevingswaarde.