Dagtochten |
<< Vorige - Volgende >> |
Molentocht VoorneEen molentocht door het Zuidhollandse Voorne
|
||
Molentocht eiland Voorne (ZH)
Het is zaterdag 11 mei 2024 en zojuist heb ik een tweedaagse tour langs de grote rivieren gedaan. Vanmorgen ben ik vanuit een camping in Tinte (nabij Brielle) vertrokken en onderweg nog wat versnaperingen gekocht. Het is inmiddels rond 10.00 uur in de ochtend als ik bepakt bij de oude trambrug in Spijkenisse sta. Rond half elf is afgesproken daar bijeen te komen om een half uur later te vertrekken.
De oude trambrug dateert van begin 1900 maar is in inmiddels gesloopt. Alleen de brugingangen staan er nog, zowel aan de kant van Spijkenisse als aan de overkant bij Hoogvliet. Het is een mooie volledig staal geklinknagelde brugingang met sierwerken en prachtig gelegen aan de Oude Maas net naast de Spijkenisserbrug. Deze laatste brug is een hefbrug en bestaat uit vier delen die afkomstig zijn van de oude Moerdijkbrug. De oude trambrug is inmiddel een mooie stek om op één van de bankjes te kijken naar het altijd drukke scheepvaartverkeer op de Oude Maas.
Geleidelijk druppelen de deelnemers aan deze tour binnen. De meeste komen uit de provincie Zuid-Holland. Twee personen uit Boxtel (Noord-Brabant) en ikzelf uit Zeeland. Een clubje van zeven personen, leuk om mee te rijden. Dat de groep uit motor- en brommerscooters bestaat deert niet. De organisator heeft hier rekening mee gehouden en een lijst samengesteld van ontmoetingspunten.
Vanaf de oude trambrug rijden we naar de eerste molen. Molen Nooitgedacht in Spijkenisse. Deze molen is enorm hoog en daar zit een heel verhaal achter. De molen is vanwege een oude Wet (windrechtwet) zeven meter opgevijzeld en daarna op een betonnen bakrand gezet. Het hele verhaal kan je op wikipedia lezen.
We zouden recht tegenover de molen een kopje koffie drinken, maar helaas was de automaat defect zodat we na het verhaal doorreden naar de volgende molen. Voor de brommers bleek de weg niet geheel juist te zijn (doodlopen op fietspaden), zodat een alternatieve route gevonden moest worden. Uiteindelijk kwam alles weer goed en troffen we elkaar weer buiten Spijkenisse. In Zuidland was de volgende stop bij molen De Arend in Zuidland. Ook hier blijkt de molen een hele geschiedenis te hebben. Kijk maar eens op de website van de molen zelf en lees het hele verhaal.
Het is prachtig weer en de temperaturen stijgen. Gelukkig is er wat rijwind zodat er iets afkoeling is. Na enkele kilometers bereiken we Abbenbroek waar molen nummer drie staat. Deze molen heet 'de Hoop' zoals vele molen ooit genoemd zijn. Deze molen heeft, zoals meerdere molens op Voorne, een witte kant op het zuidwesten. Deze witte kant beschermd de molen tegen de zon zodat de stenen niet te warm worden. Het schijnt dat dit vooral in deze omgeving een gewoonte is. Deze molen heeft ook een hele uitgebreide website.
Na een poosje in de zon blijkt dat we nog niet helemaal hieraan gewend zijn na de lange periode van herfstachtig weer. We rijden naar de volgende molen in Geervliet. Deze heet de Bernissemolen en juist als de leider zijn verhaal wil vertellen komt de eigenaresse erbij staan. Natuurlijk kan zij het verhaal beter vertellen zodat we uit de eerste hand worden geïnformeerd. Deze molen staat op de fundering van een oude verdedigingstoren en is privaat bezit. Voor het hele verhaal kan je hier klikken.
Het is al tegen het middaguur en het inwendige van de mens wordt langzaam uitgeholt. De beloofde koffiepauze laten we ons aan een gezellig, leuk en authentiek pleintje in Geervliet tegoeddoen. Even een hapje en een drankje en dan op naar de molen van Hellevoetsluis.
Hellevoetsluis moest als vestingstad een molen hebben. Immers graan kon men binnen de vesting opslaan, maar het moest wel tot meel vermalen worden wilden men brood kunnen bakken. Molen 'de Hoop' staat dan ook binnen de voormalige stadswallen van de stad om het garnizoen en de bewoners van meel te voorzien. Een mooie molen met een goede groep van vrijwilligers die fanatiek hun molen in stand houden. Meer weten ? Je hoeft de muis maar naar hier te brengen en te klikken.
Het is een gezellige en mooie dag. Een onderonsje tussen de oude scooterliefhebbers die zo nu en dan eens samen komen. We stappen weer gezamelijk op en vervolgen de weg naar de tweede molen die Hellevoetsluis rijk is. Deze molen, molen Zeegezicht, is een normale korenmolen die niet al te mooi en weinig onderhouden is. We rijden er langs omdat we er langs komen naar de volgende stop, de molen van Rockanje.
Dit wiekenmonument staat op een molenberg met links en rechts de doorgaande weg. Vroeger liep er maar één weg, maar door het toenemende verkeer, is er een rondweg rondheen gelegd. De molen heeft geen naam (naamloos).
Vanaf Rockanje naar Oostvoorne is maar enkele kilometers. Ook daar staat een molen zonder naam. Sinds twintig jaar draait deze molen weer en dat terwijl de molen al meer dan 200 jaar oud is. Het volledige verhaal lees je door op deze link te klikken.
De tijd vliegt en er zijn mensen die graag tijdig thuis willen zijn. Men moet ook nog een behoorlijk eind naar huis rijden. Dus gaan we door naar Brielle. Hier staat een replica van de molen die ooit binnen de stadswallen heeft gestaan. Het is een staakmolen, zoals we deze in België vaker aantreffen. Diegene die er ooit ingeweest zijn, erkennen dat de molen bij redelijke harde wind staat te bewegen op de staak. Vandaag staat er weinig wind dus zal de molen wel overeind blijven. Het volledige verhaal kan je hier volgen.
We stappen weer op en rijden naar de laatste molen in deze molentocht. De molen van Rozenburg. Je mag drie keer raden hoe deze molen heet. Ik hoop dat je goed kan raden. Juist! Molen 'de Hoop'. Momenteel is de molen in bezit van de gemeente Rozenburg die er de oudheidskamer in gevestigd heeft. Voor meer info.
Het einde van de tocht is hier en we nemen weer een hartelijk afscheid. Het was een leuke tocht waar we met name ook het landschap en de dorpen op het eiland zijn gaan waarderen. De molens, dat waren de aanleiding om dit prachtige deel van Zuidholland te ontdekken.
Organisator bedankt voor deze mooie tocht en de interessante informatie.
± 90 km
|